wtorek, 22 lipca 2014

10 ciekawostek o Szwecji


1. Chyba rzeczą, która najbardziej rzuca się w oczy, a raczej w uszy jest to, że wszyscy mówią do siebie na ty, do starszej pani, sprzedawczyni w sklepie, czasem nawet usłyszysz hej hej od przypadkowej osoby na ulicy.

2.Spacerując po mieście można znaleźć bardzo ciekawe sklepy o nazwie Loppis, coś na wzór second hand'ów tylko w wydaniu z rzeczami do domu. Czasem wyczai się tam jakieś perełki, innym razem najzwyklejszy, zardzewiały złom- dosłownie. Wchodząc tam pomyślałam: "O czy to jarmark dominikański? :D"


3. Jaka część garderoby jest najbardziej popularna u Szwedów? Conversy? Raybany? Nope. Crocsy. Chodząc po mieście średnio co trzecia, czarta osoba chodzi w tych butach, od zatrzęsienia. Czy to małe dzieci, nastolatki, czy starsze osoby- to jest wszędzie.

4. Ceny. O ile w ubrania można się nieźle obłowić, zwłaszcza w wakacje, kiedy wszędzie są wyprzedaże po 70% off- spodnie za 50 kr (ok.25zł), poproszę :) To ceny jedzenia są bardzo wysokie, a ceny kosmetyków to już kosmos. Średnio są one 2 lub 2,5 raza droższe niż w Polsce, oczywiście po przeliczeniu, no ale szwedzkie zarobki też nie są niskie. Na jakiejś stronce czytałam, że jest to średnio 20 tysięcy koron- tak pisało, ale czy to prawda nie wiem ;)


5. Tutaj praktycznie każdy sklep posiada stronę internetową, gdzie możecie zakupić rzeczy online. Powód- duży kraj oraz rozmieszczenie ludzi, przy czym populacja to niecałe 10 milionów.

6. W większych sklepach są specjalne maszyny do których oddaje się puszki, szklane i plastikowe butelki. Wszystko w celu zachowania czystości, kwota za jedno opakowanie to średnio 1 korona,  lecz to co nam zwracają było już wliczone w cenę napoju. Często widzę tu panów śmieciarzy z kilkoma worami butelek :D Ale nie, nie możecie tu przyjechać z walizką puszek, bo muszą mieć one specjalny symbol- o taki :)


7. Do kupienie tutaj jest coś takiego jak Surströmming, sfermentowane śledzie. Dopiero, gdy wieczko jest wypukłe znaczy, że jest to dobre do zjedzenia, kiedy w przypadku innych konserw oznacza zepsucie. Coś takiego otwiera się w wiadrze z wodą, podobno smród jest nie do wytrzymania i bardzo ciężko się go pozbyć. Więc jeżeli kogoś nie lubisz kup mu taki smakołyk i poproś by otworzył go aucie :)
grafika google

8. Można przebywać na łonie natury (lasy, łąki) bez ograniczeń, rozłożyć namiot i przespać się kilka nocy bez żadnych konsekwencji. Jedynym warunkiem jest tylko zachowanie porządku.

9. Gołe okna. Często nie ma tu zasłon, ani firan.

10. Najpopularniejszymi wypiekami są tutaj ciasteczka cynamonowe. Są do kupienia wszędzie.
Ciastka cynamonowe w Szwecji, jak pączki w Polsce.



A tu jako gratis- woda o smaku lodów :)


Który punkt spodobał się Wam najbardziej, coś nowego? :D

36 komentarze:

  1. Świetne ciekawostki, zainteresował mnie ten kraj. :)

    http://dianaashe.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajne ciekawostki:) czyli w Szwecji lepiej sie ubierać niż jeść :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny post! Najbardziej zszokowała mnie woda o smaku lodów i...te śledzie :D

    OdpowiedzUsuń
  4. swietne jest to ze z kazdym na Ty mozna sie dogadac:) Wyjechalabym chetnie do Szwecji!
    xx
    ankagrzanka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Szwecja bardzo przypomina Norwegię :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetne ciekawostki! Najbardziej zaciekawiła mnie ta woda

    OdpowiedzUsuń
  7. Ale fajne ciekawostki :D A takiej wody o takich smakach się nie spodziewałam :D
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie ;*

    OdpowiedzUsuń
  8. No zdziwiły mnie te crocsy, haha! :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawy pomysł na post, można się sporo dowiedzieć :)
    mój blog, hooneyyy

    OdpowiedzUsuń
  10. Chciałabym kiedyś się tam wybrać ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciacha cynaonowe to bym wcinała. Serio takie mega wyprzedaże ubrań? Jadę :) tylko jedzenie drogie, ehh. buziaki, zapraszam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. moze kiedys tam zawitam:) fajne ciekawostki
    pozdrawiam serdecznie ;) woman-with-class.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. 7 mnie zdziwił, 8 bardzo mi się spodobał :)

    OdpowiedzUsuń
  14. mój tata wyjeżdża często do Szwecji do pracy. Sama osobiście nigdy tam nie byłam, ale bardzo bym chciała^^

    OdpowiedzUsuń
  15. I dzięki Tobie wiem trochę więcej o Szwecji. Dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Dowiedziałam sie jednej ciekawostki, tej o puszkach, i jednej dobrej wiadomości, tej o namiotach i notowaniu. W Polsce musisz sie niezłe ukryć, żeby Cię policja/straż gminna czy cokolwiek innego nie wyczailo jak sobie klikniesz gdzies w krzakach. Ale słyszałam, ze tez w Norwegii istnieje takie prawo pozwalające na spędzenie jednej nocy na prywatnym terenie, oczywiście pod warunkiem zestawienia po sobie porządku. Czy jest to w praktyce możliwe - nie wiem, ale dlaczego by nie spróbować? Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo ciekawy i fajny wpis! Szkoda, że słodkości są takie drogie! Ale za to można się dobrze i tanio ubrać :)

    OdpowiedzUsuń
  18. nie wiedziałam tych rzeczy :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Loppis - szkoda ,że w Polsce nie ma czegoś takiego :)
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie ♥

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciekawostki interesujące :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ooo... Tak właściwie, wcześniej wiedziałam tylko o zwrotach bezpośrednich do wszystkich. Reszta to same nowości :)

    OdpowiedzUsuń
  22. nigdy nie byłam w Szwecji, ale widzę, że teraz muszę się wybrać :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Biwakowanie bez ograniczeń? Jadę! :D

    OdpowiedzUsuń
  24. Woda o smaku lodów? Genialna!:D

    OdpowiedzUsuń
  25. parę rzeczy podobnych do Norwegii, z resztą nie ma się co dziwić. Kocham Skandynawskie kraje :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Fajnie to zebrałaś :) Takiej wody o smaku lodów chętnie bym spróbowała.

    OdpowiedzUsuń
  27. Super ciekawostki. Tani i miło. Chętnie tam się wybiorę :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Mi nie najbardziej się spodobało ale zadziwiło, że tam nie ma firanek w oknach, ja bym tak nie mogła mieszkać. Zazdroszczę pobytu w tym pięknym kraju.Dziękuje jeszcze za komentarz u mnie na blogu :)
    Pozdrawiam~Mój blog-klik

    OdpowiedzUsuń
  29. Mówią do siebie na Ty to musi być ciekawe ;)
    mój blog, coomedyyyy

    OdpowiedzUsuń
  30. najbardziej jestem ciekawa jak smakują te wody :)
    Dużo sie dowiedziałam. :) Będę częściej wpadać :)

    Zapraszam do mnie.! pozdrawiam,
    http://natalczesss-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  31. Super pomysł na post! Nigdy nie byłam w krajach skandynawskich. Zazdroszczę wyjazdu :)

    www.fotoinigi.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  32. z tymi automatami to dobry pomysl :D

    OdpowiedzUsuń
  33. sfermentowane śledzie biją wszystko :D jak można to w ogóle sprzedawać? :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Te mówienie na ty, mi by się podobało :D

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję. ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Hola Felipe 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis